4 a. work and play! с. 30

Презентация на тему "spotlight 4, module 2, unit 4a “work and play”" по иностранным языкам

Упражнение 5, с. 31

5. Portfolio: Write about a relative. Напиши о своём родственнике.

Например:

My Grandpa

My Grandpa’s fifty-eight years old. He’s short with fair hair and brown eyes. My Grandpa is a mechanic. He fixes cars. My Grandpa works in a garage. He wears a uniform. In his free time my Grandpa likes drivinging his car and reading interesting books. He is funny and often makes me laugh. I think my Grandpa is great!

Мой дедушка

Моему дедушке пятьдесят восемь лет. Он невысокий со светлыми волосами и карими глазами. Мой дедушка — механик. Он ремонтирует автомобили. Мой дедушка работает в гараже. Он носит униформу. В свободное время мой дедушка любит кататься на машине и читать интересные книги. Он забавный и часто заставляет меня смеяться. Я думаю, что мой дедушка замечательный!

=Module 1

Home and away (с. 7)Дома и в пути

Vocabulary

JobsРаботa

Упражнение 1, с. 7

1. Listen and say. — Послушайте и произнесите вслух.

A camp counsellor вожатый

B surgeon хирург

C judge судья

D firefighter пожарный

E storm chaser исследователь торнадо

F shop assistant — ] продавец в магазине

G flight attendant стюардесса

H police officer офицер полиции

Упражнение 2, с. 7

2. What does each person do at work? Use the phrases to tell the class. — Что каждый человек делает на работе? Используйте фразы, чтобы рассказать классу.

• make sure people obey the law — убеждаются, что люди соблюдают закон

• follow and photograph tornadoes — следуют и фотографируют торнадо

• put out fires — тушат пожары

• look after passengers on a plane — присматривают за пассажирами в самолёте

• help customers — помогают клиентам

• supervise children at a camp — присматривают за детьми в лагере

• apply the law in court — применяют закон в суде

• operate on people — действуйте на людей

A A camp counsellor supervises children at a camp.Вожатый лагеря наблюдает за детьми в лагере.

B A surgeon operates on people.Хирург оперирует людей.

C A judge applies the law in a court.Судья применяет закон в суде.

D A firefighter puts out fires.Пожарный тушит пожары.

E A storm chaser follows and photographs tornadoes.Охотник за штормами следует за ним и фотографирует торнадо.

F A shop assistant helps customers.Продавщица помогает покупателям.

G A flight attendant looks after passengers on a plane.Стюардесса присматривает за пассажирами в самолёте.

H A police officer makes sure people obey the law.Сотрудник полиции следит за тем, чтобы люди соблюдали закон.

Упражнение 3, с. 7

3. Which job do you think is: dangerous? demanding? interesting? well-paid? easy? difficult? — Какая работа, по-вашему, опасна? требовательна? интересна? хорошо оплачивается? легкая? трудная?

A police officer’s job is dangerous because they deal with people who don’t obey the law.Работа полицейского опасна, потому что он имеет дело с людьми, которые не подчиняются закону.

A shop assistant’s job is easy because they do the same thing every day.Работа продавщицы проста, потому что они делают одно и то же каждый день.

A camp counsellor’s job is interesting because they work with children.Работа вожатого лагеря интересна тем, что он работает с детьми.

A surgeon’s job is well paid because they operate on people.Работа хирурга хорошо оплачивается, потому что он оперирует людей.

A judge’s job is difficult because they have to apply the law.Работа судьи трудна, потому что они должны применять закон.

A firefighter’s job is dangerous because they put out fires.Работа пожарного опасна, потому что они тушат пожары.

A flight attendant’s job is demanding because they have to look after lots of passengers on a plane.Работа стюардессы требовательна, потому что они должны заботиться о большом количестве пассажиров в самолёте.

OVER TO YOU!А ТЕПЕРЬ О ТЕБЕ!

• What do your parents do for a living?Чем зарабатывают на жизнь ваши родители?

• What would you like to do for a living? Why?Чем бы вы хотели зарабатывать на жизнь? Почему?

My dad is a teacher and my mum is a police officer. They find their jobs interesting although I believe my mum’s job is a bit dangerous. I would like to be a police officer because I think it would be interesting and well paid.

Мой папа — учитель, а мама — полицейский. Они находят свою работу интересной, хотя я считаю, что работа моей мамы немного опасна.

Я хотел бы стать полицейским, потому что думаю, что это будет интересно и хорошо оплачивается.

Picture A shows a camp counsellor playing a game with some kids. It’s summertime because all of them are wearing summer clothes. A camp counsellor wakes up early in the morning. He makes sure all the kids he is responsible for are present at breakfast. Then he supervises the kids and plays games with them until lunchtime. He has a rest, then he participates in various activities with the kids until dinner. He makes sure all the kids are in bed, then he goes to sleep.

На рисунке А изображён вожатый лагеря, играющий в игру с какими-то детьми. Сейчас лето, потому что все они носят летнюю одежду. Вожатый лагеря просыпается рано утром. Он следит за тем, чтобы все дети, за которых он отвечает, присутствовали на завтраке. Затем он присматривает за детьми и играет с ними в игры до обеда. Он отдыхает, а затем участвует в различных мероприятиях с детьми до обеда. Он удостоверяется, что все дети в кроватях, а затем ложится спать.

  • Назад

  • Вперед

Произноше́ние согла́сных

Pronunciation of consonants

Интересные факты
  • Не́которые согла́сные бу́квы име́ют два вариа́нта произноше́ния – твёрдый и мя́гкий.
  • А не́которые согла́сные быва́ют то́лько твёрдые и́ли то́лько мя́гкие.
Interesting facts
  • Some consonants have two ways of pronunciation – hard and soft.
  • The unpaired voiced consonants may be only hard or only soft.

Your browser does support the audio element.

Listen and repeat the sounds from the Table after the announcer.
  • ТвёрдыеHARD
  • Б
  • В
  • Г
  • Д
  • З
  • К
  • Л
  • М
  • Н
  • П
  • Р
  • С
  • Т
  • Ф
  • Х
  • МягкиеSOFT
  • Б(ь)
  • В(ь)
  • Г(ь)
  • Д(ь)
  • З(ь)
  • К(ь)
  • Л(ь)
  • М(ь)
  • Н(ь)
  • П(ь)
  • Р(ь)
  • С(ь)
  • Т(ь)
  • Ф(ь)
  • Х(ь)
  • Всегда твёрдыеONLY HARD
  • Ж(ъ)
  • Ц(ъ)
  • Ш(ъ)
  • Всегда мягкиеONLY SOFT
  • Ч(ь)
  • Щ(ь)
Согла́сные бу́квы произно́сятся мя́гко в сле́дующих пози́циях:

1) перед «ь» (мя́гким зна́ком) — пять /пьать/;

2) пе́ред гла́сными бу́квами «Е», «Ё», «Ю», «Я» и «И»: петь /пьэть/, мёд /мьот/, плюс /пльус/, пять /пьать/, пить /пьить/.

Russian consonants are pronounced softly in the following positions:

1) before the «ь» (soft mark) — пять /пьать/;

2) before the vowels «Е», «Ё», «Ю», «Я» и «И»: петь /пьэть/, мёд /мьот/, плюс /пльус/, пять /пьать/, пить /пьить/.

Your browser does support the audio element.

Зву́ки «ж», «ц» и «ш» — всегда́ твёрдые.

Поэ́тому гла́сная «и» по́сле э́тих бу́кв чита́ется и произно́сится как «ы», гла́сная «е» — как «э», а гла́сная «ё» — как «о»:

жить /жыть/, цель /цэль/, шёл /шол/.

The sounds «ж», «ц» and «ш» are always hard.

That’s why in the position after these letters the vowel «и» is pronounced as «ы», the vowel «е» – as «э», and the vowel «ё» – as «о»:

жить /жыть/, цель /цэль/, шёл /шол/.

Упражнение 2, с. 30

2. Chit-Chat.

Учитель читает образец, а учащиеся повторяют за ним хором и индивидуально. Затем они работают в парах, задают вопросы и отвечают на них, используя информацию из упр. 1.

A: How often do they play badminton at the sports centre? B: Once a week, on Tuesdays. A: How often do they play baseball at the sports centre? B: Twice a week, on Thursdays and Sundays. A: How often do they play table tennis at the sports centre? B: Every day. A: How often do they play hockey at the sports centre? B: Once a week, on Saturdays.

A: Как часто они играют в бадминтон в спортивном центре? Б: Раз в неделю, по вторникам. A: Как часто они играют в бейсбол в спортивном центре? Б: Два раза в неделю, по четвергам и воскресеньям. A: Как часто они играют в настольный теннис в спортивном центре? Б: Каждый день. A: Как часто они играют в хоккей в спортивном центре? Б: Раз в неделю, по субботам.

Упражнение 4, с. 15

4. Read and choose the correct word. Прочитай и выбери правильное слово.

My Uncle Harry

My Uncle Harry’s forty years old. He’s tall with fair hair and blue eyes. Uncle Harry’s a vet. He 1) works at the Animal Hospital in Stonebridge. Uncle Harry doesn’t 2) wear a uniform, but he 3) wears a white coat. He 4) helps sick animals. In his free time Uncle Harry likes 5) cooking and 6) playing tennis. I 7) think my Uncle Harry is great!

Мой дядя Гарри

Моему дяди Гарри сорок лет. Он высокий со светлыми волосами и голубыми глазами. Дядя Гарри ветеринар. Он работает в Ветеринарной лечебнице в Стоунбридже. Дядя Гарри не носит форму, но он носит белое пальто. Он помогает больным животным. В свободное время дядя Гарри любит готовить и играть в теннис. Я думаю, что мой дядя Гарри замечательный!

Дополнительные задания по аудированию к тексту ROBBIE’S GRANDFATHER

Вставьте слова : sixty, Scotland, country, on foot, excellent,box,travelling, England, change, friendly, five, Maths, through,sea, luggage

My grandfather lives in the North of (1) ……………………….He is nearly (2)…………………. but he is strong and he works. He is a (3)…………………teacher. My grandfather is very kind and his pupils like him a lot. They say he is an (4)………………. teacher and they are never tired in his class. He never forgets anything and explains his subject very well. He always speaks in a (5)………………………voice and so they enjoy his lessons.

My grandfather lives in the (6)…………………. and every morning, (7)…………………..days a week, gets the bus to school. He doesn’t have to(8)……………………as the bus takes him right to the school. It’s a (9)………………….bus. He gets off the bus at half past eight or there about.

My granddad likes to do many things, but he likes (10)………………… most of all. He often goes to different cities (perhaps once or twice a month) and sometimes he goes to other countries too. He travels by (11)……………. by train or flies. He likes voyages very much and often takes pictures on board the ship. He likes the sea and the wind.

Last month he travelled to (12)………………… it was not a lucky trip. He nearly missed his train, because he arrived late at the railway station. On the train somebody stole his favourite silver (13)……..…….. There was no bus or taxi to take him to the hotel where he wanted to stay and so he had to go (14)………………. When he arrived at the hotel, he was tired and went upstairs. However his (15)………………….was not there. So granddad went downstairs again but couldn’t find it. When he did it was midnight and the lift didn’t work. So he was very unhappy that night and slept badly. However in the morning the sun begun to shine again and life seemed brighter. “There is nothing like travelling,” my granddad says. You will always enjoy it when you look at the bright sight.

Напиши True or false

Robbie’s granddad is a music teacher.

His pupils don’t like his subject.

3.The granddad lives in the country.

He goes to school by bus.

He likes reading most of all.

He sometimes travels to other countries.

The grandfather likes taking photos.

Last year he was is in Australia.

His trip was very lucky.

Somebody stole his luggage.

Выбери правильный ответ

He is nearly a) 50 b) 60 c) 16.

He is a a) Maths b) English c) Russian teacher.

He gets off the bus a) 8.30 b) 7.30 c) 8.

He nearly missed his a) bus b) plane c) train because he arrived late.

Somebody stole his favourite silver a) books b) box c) spoon.

Упражнение 5, с. 31

5. Portfolio: Write about a relative. Напиши о своём родственнике.

Например:

My Grandpa

My Grandpa’s fifty-eight years old. He’s short with fair hair and brown eyes. My Grandpa is a mechanic. He fixes cars. My Grandpa works in a garage. He wears a uniform. In his free time my Grandpa likes drivinging his car and reading interesting books. He is funny and often makes me laugh. I think my Grandpa is great!

Мой дедушка

Моему дедушке пятьдесят восемь лет. Он невысокий со светлыми волосами и карими глазами. Мой дедушка – механик. Он ремонтирует автомобили. Мой дедушка работает в гараже. Он носит униформу. В свободное время мой дедушка любит кататься на машине и читать интересные книги. Он забавный и часто заставляет меня смеяться. Я думаю, что мой дедушка замечательный!

Произноше́ние гла́сных

Pronunciation of vowels

Интересные факты
  • Не́которые слова́ произно́сятся не совсе́м так, как они́ пи́шутся.
  • Что́бы поня́ть, как и в каки́х пози́циях произно́сятся не́которые бу́квы, ну́жно познако́миться с основны́ми фонети́ческими пра́вилами.
Interesting facts
  • Some words are pronounced differently from the way they are written.
  • To understand how and what position they differ, it is necessary to get acquainted with the basic phonetic rules.
The letters Е, Ё, Ю, Я are pronounced as йЭ/, /йО/, /йУ/, /йА/ – i.e. with semi-vowel (or glide) before the vowels «Э, О, У, А» in following positions:
  • — at the beginning of the word: ель /йЭль/, ёлка /йО́лка/, юг /йУк/, я́блоко /йА́блака/;
  • — after the hard «ъ» and soft «ь» signs: съесть /съйЭсть/, пьЕ́са /пьйЭ́са/; подъЁм /падъйО́м/, пьёт /пьйО́т/; пьют /пьйУт/; объяснИ́ть /абъйиснИ́ть/, семьЯ́ /сьимьйА́/;
  • — after the vowels: пЕ́ние /пьЭ́ньийэ/, приЁм /прьийО́м/, иЮль /ийУ́ль/, моЯ́ /майА́/.

Your browser does support the audio element.

Listen and repeat the words from the rule 1 after the announcer.

Бу́квы Е, Ё, Ю, Я произно́сятся как /ьЭ/, /ьО/, /ьУ/, /ьА/, то есть без зву́ка «й» когда́ они́ стоя́т по́сле согла́сных, одновреме́нно они́ сигнализи́руют нам, что стоя́щую пе́ред ни́ми согла́сную ну́жно произноси́ть мя́гко»:

день /дьЭнь/, мёд /мьОд/, плюс /пльУс/, пять /пьАть/.

When placed before the consonants, the letter Е, Ё, Ю, Я are pronounced as /ьЭ/, /ьО/, /ьУ/, /ьА/ – i.e without the sound «й» (). In this position they just give us the sign that we should pronounce the soft consonant:

день /дьЭнь/, мёд /мьОд/, плюс /пльУс/, пять /пьАть/.

Your browser does support the audio element.

Listen and repeat the words from the rule 2 after the announcer.

Обрати́те внима́ние: е́сли в сло́ве не́сколько гла́сных,одна́ из них произно́сится до́льше други́х и с бо́льшей си́лой. Така́я гла́сная называ́ется «уда́рной». О ней говоря́т, что она стои́т «под ударе́нием». Уда́рную гла́сную произно́сят осо́бенно я́сно и чётко.(Запо́мните: звук , передаваемый буквой «ё», — всегда́ уда́рный!)«Ударе́ние» игра́ет о́чень ва́жную роль! Де́ло в том, что не́которые гла́сные бу́квы без ударе́ния произно́сятся по-друго́му – не так, как под ударе́нием.

Pay attention: if the word has some vowels, one of them is pronounced more long than others and with a bigger force. Such vowel is called «stressed». Stressed syllables are often perceived as being more forceful than non-stressed syllables.(Remember: sound (Ё) is always stressed!)The stress plays very important role! As a matter of fact some unstressed vowels are pronounced in a different way – not as being stressed.

1) Бу́ква «а» (по́сле мя́гкого «ч» и «щ»), бу́ква «е» и бу́ква «я» без ударе́ния чита́ются и произно́сятся как коро́ткое «и».2) А бу́ква «о» в безуда́рной пози́ции произно́сится как коро́ткое «а».

1) The unstressed vowels «а» (after soft «ч»), «e» and «я» are pronounced as a short «и».2)The unstressed vowel «о» are pronounced as a short «а»

Your browser does support the audio element.

Упражнение 4, с. 15

4. Read and choose the correct word. Прочитай и выбери правильное слово.

My Uncle Harry

My Uncle Harry’s forty years old. He’s tall with fair hair and blue eyes. Uncle Harry’s a vet. He 1) works at the Animal Hospital in Stonebridge. Uncle Harry doesn’t 2) wear a uniform, but he 3) wears a white coat. He 4) helps sick animals. In his free time Uncle Harry likes 5) cooking and 6) playing tennis. I 7) think my Uncle Harry is great!

Мой дядя Гарри

Моему дяди Гарри сорок лет. Он высокий со светлыми волосами и голубыми глазами. Дядя Гарри ветеринар. Он работает в Ветеринарной лечебнице в Стоунбридже. Дядя Гарри не носит форму, но он носит белое пальто. Он помогает больным животным. В свободное время дядя Гарри любит готовить и играть в теннис. Я думаю, что мой дядя Гарри замечательный!

Упражнение 2, с. 30

2. Chit-Chat. 

Учитель читает образец, а учащиеся повторяют за ним хором и индивидуально. Затем они работают в парах, задают вопросы и отвечают на них, используя информацию из упр. 1.

A: How often do they play badminton at the sports centre?B: Once a week, on Tuesdays.A: How often do they play baseball at the sports centre?B: Twice a week, on Thursdays and Sundays.A: How often do they play table tennis at the sports centre?B: Every day.A: How often do they play hockey at the sports centre?B: Once a week, on Saturdays.

A: Как часто они играют в бадминтон в спортивном центре?Б: Раз в неделю, по вторникам.A: Как часто они играют в бейсбол в спортивном центре?Б: Два раза в неделю, по четвергам и воскресеньям.A: Как часто они играют в настольный теннис в спортивном центре?Б: Каждый день.A: Как часто они играют в хоккей в спортивном центре?Б: Раз в неделю, по субботам.

Упражнение 1, с. 30

1. Listen and repeat. Слушай и повторяй за диктором.

volleyball — волейбол
tennis -теннис
badminton — бадминтон
baseball — бейсбол
table tennis — настольный теннис
hockey — хоккей

Учитель пишет на доске дни недели, затем обводит один из них, например Sunday, и говорит: I go to the cinema on Sundays. How often do I go to the cinema? (показывая один палец) I go to the cinema once a week (пишет выражение once a week на доске). Затем он обводит два других дня, например Tuesday and Thursday, и говорит: I have my piano lessons on Tuesdays and Thursdays. How often do I have piano lessons? (показывая два пальца) I have piano lessons twice a week (пишет выражение twice a week на доске). Аналогично вводится выражение three times a week. После этого учащиеся читают примеры из грамматической таблицы. Затем учащиеся говорят о себе. Например: I have English lessons three times a week.

Упражнение 1, с. 30

1. Listen and repeat. Слушай и повторяй за диктором.

Учитель пишет на доске дни недели, затем обводит один из них, например Sunday, и говорит: I go to the cinema on Sundays. How often do I go to the cinema? (показывая один палец) I go to the cinema once a week (пишет выражение once a week на доске). Затем он обводит два других дня, например Tuesday and Thursday, и говорит: I have my piano lessons on Tuesdays and Thursdays. How often do I have piano lessons? (показывая два пальца) I have piano lessons twice a week (пишет выражение twice a week на доске). Аналогично вводится выражение three times a week. После этого учащиеся читают примеры из грамматической таблицы. Затем учащиеся говорят о себе. Например: I have English lessons three times a week.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Знания Online
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: